Statut Domu Pomocy Społecznej w Klimkówce 67

 

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.

1) Dom Pomocy Społecznej w Klimkówce jest jednostką organizacyjną Powiatu Gorlickiego.
2) Siedzibą Domu jest miejscowość Klimkówka.
3) Dom działa na obszarze Powiatu Gorlickiego.
4) Dom jest uprawniony do posługiwania się herbem i flagą Powiatu Gorlickiego.
5) Dom używa pieczęci podłużnej o treści: „Dom Pomocy Społecznej w Klimkówce.
 

§ 2.

Dom Pomocy Społecznej w Klimkówce zwany dalej „Domem” działa na podstawie i w granicach przepisów prawa, a w szczególności:
1) ustawy o samorządzie powiatowym,
2) ustawy o pracownikach samorządowych,
3) ustawy o finansach publicznych,
4) ustawy o pomocy społecznej,
5) ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
6) uchwały nr V/67/99 Rady Powiatu Gorlickiego z dnia 9 lutego 1999 r. w sprawie utworzenia powiatowej jednostki budżetowej „Dom Pomocy Społecznej w Klimkówce”
7) niniejszego statutu
 

§ 3.

Ilekroć w statucie mowa o:
1) Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Klimkówce,
2) Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Gorlicki,
3) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Gorlickiego,
4) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Klimkówce.
 

Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZASADY FUNKCJONOWANIA DOMU
§ 4.

1) Dom świadczy całodobową opiekę osobom przewlekle psychicznie chorym.
2) Zadaniem Domu jest zapewnienie jego mieszkańcom całodobowej opieki oraz świadczenia usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca Domu, na poziomie obowiązującego standardu.
3) Pobyt w Domu jest odpłatny; zasady ustalania opłat regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej.
4) Dom może przyjmować osoby kierowane na czas nieokreślony jak również na czas określony.
5) Dom może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim zamieszkałych.
 

Rozdział III
ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA DOMU
§5.

1) Domem kieruje Dyrektor, który reprezentuje go na zewnątrz, ponosi odpowiedzialność za organizację, działanie i funkcjonowanie jednostki.
2) Zarząd nawiązuje z Dyrektorem stosunek pracy na podstawie umowy o pracę.
3) Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Domu.

§ 6.

Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres działania Domu określa Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Zarząd.

§ 7.

Prawa i obowiązki pracowników Domu określa Kodeks Pracy, ustawa o pracownikach samorządowych, regulamin pracy oraz regulamin wynagradzania, a także inne obowiązujące w tym zakresie uregulowania.
 

Rozdział IV
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 8.

1) Dom jest jednostką budżetową Powiatu, która prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.
2) Dom prowadzi działalność na mieniu stanowiącym własność Powiatu.
 

 

 

Regulamin dla Mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Klimkówce 67
 

§ 1

Dom Pomocy Społecznej zwany dalej „Domem” działa w oparciu o Uchwałę Zarządu Powiatu Gorlickiego z dnia 12.01.2011r w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Klimkówce 67, określającego strukturę organizacyjną, zasady działania oraz szczegółowy zakres zadań.

§ 2

Dom Pomocy Społecznej w Klimkówce przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych .

1. Dom jest samorządową jednostką organizacyjną Powiatu Gorlickiego.

2. Podstawą przyjęcia do Domu jest decyzja administracyjna wydana w imieniu Starosty przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie właściwego ze względu na miejsce lokalizacji Domu.

3. Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie sprawuje nadzór nad działalnością Domu.

4. Dom jest placówką stacjonarną pobytu stałego, zapewniającą całodobową opiekę nad Mieszkańcami.

5. Dom funkcjonuje w sposób, który zapewnia Mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymność, niezależność, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność.

§ 3

1. Pracą Domu kieruje Dyrektor, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację całokształtu zadań Domu.
2. Dyrektor kierując Domem:
a) dba o należyte załatwianie spraw Mieszkańców Domu, efektywność i dyscyplinę pracy oraz przestrzeganie prawa.
b) kształtuje właściwą atmosferę w Domu, nacechowaną życzliwością, wyrozumiałością i zaufaniem.
3. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy Głównego Księgowego, Kierownika Zespołu Opiekuńczo – Terapeutycznego i Kierownika Administracyjno - Gospodarczego.

§ 4

1. W strukturze organizacyjnej Domu funkcjonują działy i samodzielne stanowiska pracy:
- Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny,
- Dział Administracyjno - Gospodarczy,
oraz samodzielne stanowisko:
- Głównego Księgowego.
2. W celu zharmonizowania działalności Domu i zapewnienia jednolitego działania przy wykonywaniu zadań, poszczególne działy i stanowiska pracy obowiązane są do wzajemnej współpracy, a także do informowania się o obowiązujących przepisach i innych rozstrzygnięciach.

§ 5

1. Dom świadczy usługi na poziomie obowiązującego standardu.
2. Zakres i poziom usług świadczonych przez Dom oraz ich organizacja zapewnia w szczególności wolność, intymność, godność, poczucie bezpieczeństwa Mieszkańców Domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności. Zakres usług ustala się - uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańca Domu.
3. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dom organizuje zespoły terapeutyczno - opiekuńcze.
4. Do zadań zespołów terapeutyczno-opiekuńczych należy w szczególności opracowanie Indywidualnych Planów Wspierania Mieszkańców oraz wspólna z Mieszkańcami Domu ich realizacja.
5. Działania wynikające z Indywidualnego Planu Wspierania Mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez Mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia Mieszkańca.

§ 6

1. Przed przyjęciem osoby do Domu, pracownik socjalny tego Domu ustala aktualną sytuację socjalno-bytową w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby oczekującej na umieszczenie w DPS.
2. Ustalenia stanowią podstawę planu działań zmierzających do adaptacji Mieszkańca do warunków Domu.
3. Pracownik socjalny udziela informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu, osobie oczekującej na przyjęcie.

§ 7

Nowo przyjęty Mieszkaniec Domu, powinien być zapoznany z obowiązującym regulaminem, ze swymi uprawnieniami i obowiązkami.

§ 8

Dom świadczy usługi:
1. w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
- miejsce zamieszkania,
- wyżywienie, w tym dietetyczne, zgodnie ze wskazaniem lekarza,
- w miarę potrzeby, w ramach posiadanych środków odzież i obuwie,
- utrzymanie czystości,
2. opiekuńcze, polegające na:
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
3. wspomagające, polegające na:
- umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
- podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu Mieszkańców,
- umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności Mieszkańców,
- stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
- działaniu zmierzającym do usamodzielnienia Mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- pomocy usamodzielniającemu się Mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
- pokrycia w miarę możliwości, Mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego,
- zapewnieniu przestrzegania praw Mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- sprawnym załatwianiu skarg i wniosków Mieszkańców.

§ 9

1. W zakresie usług opiekuńczych i wspomagających Dom zapewnia:
- organizację terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
- możliwość korzystania przez Mieszkańców z biblioteki oraz prasy codziennej, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów pomocy społecznej,
- organizację świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia udział w imprezach kulturalnych i terapeutycznych,
- możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem Mieszkańca,
- regularny kontakt z Dyrektorem Domu,
- sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego Mieszkańca Domu.

§ 10

Pobyt w Domu jest odpłatny, wysokość i tryb uregulowania odpłatności ustalają odrębne przepisy.

§ 11

1. Dom zapewnia Mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych, które Mieszkaniec powinien złożyć do depozytu.
2. Dom nie ponosi odpowiedzialności za pieniądze i przedmioty wartościowe nie złożone do depozytu.
3. Za zgodą Mieszkańca lub jego opiekuna prawnego ze środków zgromadzonych na koncie depozytowym mogą być zakupione rzeczy osobiste lub ogólnego użytku.
4. Wypłat z depozytu dokonuje się na prośbę Mieszkańca bądź upoważnionej przez niego osoby.

§ 12

Dom umożliwia korzystanie ze świadczeń przysługujących z tytułu powszechnego ubezpieczenia społecznego.

§ 13

Prawa i obowiązki mieszkańców.
1.Mieszkaniec Domu ma prawo do:

1) zapoznania się z Regulaminem Domu oraz swoimi uprawnieniami i obowiązkami,
2) przedstawienia swoich spraw dyrektorowi Domu, pracownikowi socjalnemu, bądź osobie pierwszego kontaktu, osoby ubezwłasnowolnione przedstawiają swoje sprawy za pośrednictwem opiekunów prawnych lub osobiście,
3) uzyskania pomocy w załatwianiu spraw osobistych takich jak korespondencja z rodzinami, osobami bliskimi bądź spokrewnionymi,
4) uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich,
5) godnego traktowania,
6) uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,
7) zgłaszania skarg i wniosków do Samorządu Mieszkańców i dyrektora Domu,
8) zgłaszania propozycji odnośnie urządzenia własnego pokoju,
9) przechowywania środków depozytowych wg zasad dysponowania i przechowywania prywatnego majątku oraz depozytów pieniężnych Mieszkańców DPS,
10) korzystania z sal rehabilitacji leczniczej i usprawniającej,
11) korzystania z terapii zajęciowej, imprez kulturalnych i turystycznych,
12) zaspakajania potrzeb religijnych,
13) zawierania małżeństw po uprzednim uzyskaniu opinii lekarza psychiatry,
14) przyjmowania odwiedzin w specjalnie do tego celu przygotowanym pomieszczeniu,
15) swobodnego poruszania się poza terenem Domu stosownie do możliwości psychofizycznych po uprzednim zgłoszeniu kierownikowi zespołu i opiekunowi dyżurującemu,
16) uzyskania urlopu po uprzednim powiadomieniu Dyrektora Domu, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza lub Sądu Rodzinnego,
17) rezygnacji z pobytu w Domu z wyjątkiem osób ubezwłasnowolnionych i kierowanych na podstawie orzeczeń Sądu Opiekuńczego,
18) zwrotu części wniesionej opłaty za pobyt w DPS z tytułu usprawiedliwionej nieobecności zgodnie z obowiązującymi przepisami,
19) godnego umierania i sprawienia pogrzebu zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami.

2. Obowiązkiem Mieszkańca Domu jest:

1) współdziałanie z personelem i Samorządem Mieszkańców w zaspokojeniu swoich podstawowych potrzeb,
2) przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania,
3) ponoszenie opłat za pobyt w Domu według obowiązujących przepisów,
4) dbanie na miarę swoich możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
5) przestrzeganie zasad i norm współżycia,
6) przestrzeganie zarządzeń porządkowych,
7) dbałość o mienie Domu,
8) palenie papierosów w miejscach wyznaczonych,
9) przestrzeganie zakazu nadużywania spożywania alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych na terenie Domu,

§ 14

Obowiązki Mieszkańca Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do indywidualnych możliwości.

§ 15

Zasady stosowania środków bezpośredniego przymusu w stosunku do Mieszkańców DPS określa opracowana procedura i wprowadzona do stosowania odrębnym zarządzeniem dyrektora Domu.

§ 16

1. Urlopy udzielane są za zgodą dyrektora Domu bądź osoby uprawnionej, na podstawie kart urlopowych w porozumieniu z rodziną, znajomymi bądź opiekunem prawnym.
2. Osoby, które biorą Mieszkańca do swojego domu na urlop zobowiązane są do zapewnienia mu opieki, odpowiednich warunków bytowych, bezpieczeństwa oraz systematycznego podawania leków po wcześniejszym ustaleniu z pielęgniarką.
3. Podczas urlopu Mieszkańca Dom nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo, poczynania i ewentualne szkody wyrządzone przez niego w tym okresie.
4. Jeżeli Mieszkaniec samowolnie opuści teren Domu na okres dłuższy niż 8 godzin, o tym fakcie powiadomiona zostanie policja zgodnie z procedura postępowania w przypadku ucieczki lub zaginięcia mieszkańca.

§ 17

1. Dyrektor Domu Pomocy Społecznej lub osoba upoważniona pisemnie do zastępstwa przyjmuje Mieszkańców w wyznaczonych terminach w sprawach skarg, wniosków i zażaleń.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1 podaje się do wiadomości Mieszkańców poprzez wywieszenie.

§ 19

Niniejszy Regulamin uzgodniono z Radą Mieszkańców działającą przy Domu Pomocy Społecznej w Klimkówce 67.